Bruxelles, 31. srpnja 2019. – Europska komisija utvrdila je da su planovi Republike Hrvatske za potporu izgradnji i radu terminala za ukapljeni prirodni plin (UPP) na otoku Krku u skladu s pravilima Europske Unije o državnim potporama. Projekt će pridonijeti sigurnosti i diverzifikaciji opskrbe energijom, a pritom neće neopravdano narušiti tržišno natjecanje.
Povjerenica Europske Komisije Margrethe Vestager, zadužena za politiku tržišnog natjecanja, izjavila je: “Novi LNG terminal u Hrvatskoj pridonijet će sigurnosti opskrbe energijom i tržišnom natjecanju na korist građana u regiji. Odobrili smo mjere potpore koje Republika Hrvatska planira dodijeliti jer su ograničene na ono što je potrebno da bi se projekt realizirao u skladu s našim pravilima o državnim potporama.”
Mjere odobrene danas podržat će izgradnju i rad plutajućeg UPP terminala, koji se sastoji od plutajuće jedinice za skladištenje i regasifikaciju (FSRU brod), pristana odnosno kopnenog dijela terminala i plinovoda koji se spaja na transportni sustav, a koji će biti ukupnih kapaciteta do 2,6 milijardi kubnih metara prirodnog plina godišnje od 2021. godine.
Ukupni troškovi ulaganja za izgradnju terminala iznose 233,6 milijuna eura, te će se financirati kroz:
izravan unos kapitala u iznosu od 32,2 milijuna eura od strane dioničara društva LNG Hrvatska;
unos kapitala u iznosu od 101,4 milijuna eura iz Instrumenta za povezivanje Europe, kojim upravlja Europska komisija, putem Izvršne agencije za inovacije i mreže (INEA);
izravan financijski doprinos u iznosu od 100 milijuna eura iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
Pored navedenog, Republika Hrvatska će odobriti tarifnu kompenzaciju nazvanu “naknada za sigurnost opskrbe” koja se financira naknadama koje operator plinskog transportnog sustava naplaćuje korisnicima plina zajedno s tarifama za transport plina, a u slučaju da prihodi terminala nisu dovoljni za pokriće troškova poslovanja.
Republika Hrvatska je obavijestila Europsku komisiju o izravnom financijskom doprinosu u iznosu od 100 milijuna eura, kao i o naknadi za sigurnost opskrbe. Obje mjere potpore uključuju državnu pomoć u skladu s pravilima Europske unije.
Europska Komisija je ocijenila ove mjere potpore u skladu s pravilima EU o državnim potporama, a posebno u skladu sa Smjernicama o državnim potporama za zaštitu okoliša i energije iz 2014. godine.
Europska komisija je utvrdila da:
su mjere potpore potrebne jer se projekt ne bi realizirao bez njih. U tom pogledu, financijska analiza Europske komisije pokazala je da prihodi koji proizlaze isključivo od tarifa naplaćenih korisnicima terminala za UPP ne bi bili dovoljni da nadoknade troškove ulaganja i osiguraju dovoljnu naknadu tvrtki koja je vlasnik LNG terminala;
su mjere potpore proporcionalne i stoga ograničene na minimum koji je potreban jer će pokriti samo „manjak u financiranju“, to jest razliku između pozitivnih i negativnih novčanih tokova tijekom životnog vijeka ulaganja, diskontirana na njihovu trenutnu vrijednost (koristeći trošak kapitala).
Europska komisija je stoga zaključila da su mjere u skladu s pravilima EU o državnim potporama, jer doprinose daljnjim ključnim strateškim ciljevima EU, uključujući diverzifikaciju izvora opskrbe plinom i povećanje sigurnosti opskrbe plinom EU, posebno u središnjim i jugo-istočnim regijama, bez neopravdanog narušavanja tržišnog natjecanja.
Više informacija možete pronaći OVDJE.